Vi tar pulsen på stämmodrottningen

Aktuellt - Publik M&A och aktiemarknad
Vi tar pulsen på stämmodrottningen
1 april, 2019

Vi tar pulsen på Victoria Skoglund mitt i stämmosäsongen. Vår rutinerade stämmodrottning berättar hur Westermark Anjou hjälper noterade bolag under den mest hektiska rapporteringsperioden.

Victorias recept för en riktigt lyckad bolagsstämma är att sätta aktieägarna i fokus. Hon tycker att det roligaste är att komma bolagen nära i stämmoarbetet och bjuder på tips och råd för hur man kan modernisera arbetet samt hur man bäst hanterar stämmomarodörer.

Westermark Anjou har en lång och bred erfarenhet av att projektleda stämmoarbete. Vi hjälper till med juridisk rådgivning såväl inför, som på och efter stämman. Vi är många på byrån som har erfarenhet av att vara ordförande- och sekreterare på stämman.

Mitt i stämmosäsongen passar vi på att ställa några frågor till Victoria Skoglund, delägare och managing partner (MP) på Westermark Anjou.

Hur går tankarna mitt i stämmosäsongen?
Jag lever med bolagsstämmor! Från det att valberedningarna samlas på hösten till att stämmorna genomförs under våren är det fullt upp med stämmoarbete för min del. Jag gillar det, nej jag älskar det!

Vad är viktigast för att få till en lyckad stämma?
• Att aktieägarna känner sig sedda och hörda.
• Att bolaget visar att stämman inte ett nödvändigt ont
utan ett tillfälle när aktieägare står i fokus.
• Att bolaget informerar om föreslagna beslut på ett tydligt sätt.

Har man informerat på ett tydligt sätt tenderar aktieägare att bli nöjda och därmed rätt glada deltagare. Stämman löper då på bra. Känner de att ledningen och styrelsen inte ger tillräckligt med information blir det oftast en annan stämning.

Hur kan man modernisera arbetet?
Inom ramen för vårt stämmoarbete har vi vid flertalet tillfällen hjälpt klienter i deras strävan att skapa en modernare, mer aktieägarvänlig och mindre utdragen stämma som fokuserar på bolaget och dess verksamhet. Att hjälpa bolag som ska hålla sin första stämma som noterat bolag är extra roligt. Då får man vara med och sätta en ny stämmostandard. Det är tyvärr inte mycket man kan modernisera vad gäller de regler som finns, men man kan göra eventet, själva stämman mer modern. Vi brukar säga:

”Varje år samma sak, varför inte något nytt”.

Man kan ta bort långrandiga tal som endast upprepar det som redan står i kallelse och i övrigt material. Det är information som alla på plats känner till. Jag tycker också att man kan tänka till vid val av lokal. Det är alltid roligt om man kan vara hos bolaget eller hitta en lokal som ligger i linje med deras verksamhet. Vidare bör bolagets värderingar lyftas fram. Man kan dessutom sätta en härlig person som ordförande som också kan sätta en prägel på stämman. Det finns många knep men jag kan inte avslöja alla….

Vad är höjdpunkten på en typisk stämma?
VD:s anförande helt klart! Här är det viktigt att VD talar med de aktieägare som är på plats och inte tar ett upprättat anförande anpassat till investerare/analytiker. Det gäller att möta sina aktieägare. Det finns vissa VD:s som gör det riktigt bra.

Hur hanterar man en stämmomarodör?
Här tror jag det gäller att förstå att personen oftast vill få sitt sagt. Det enklaste kan vara att vänta ut vederbörande och låta hen få säga sitt. Som ordförande är det en fin balansgång att låta personer komma till tals och samtidigt se till att inte för mycket tid går åt till något som inte är helt relevant för stämman….

Hur många stämmor har du ansvarat för eller haft en nyckelroll i?
Sjuuuukt många. Jag började som bolagsjurist på Telia (som det då hette) år 2000 och var med på deras årsstämma som hölls i annexet vid Globen. Det var ett jättestort projekt, en stor stämma och många roliga juridiska frågeställningar. Därefter har jag arbetat med stämmoprojekt varje år, till och med under mina mammaledigheter. Kunde inte slita mig ifrån det då heller…

Några särskilt minnesvärda stämmor som du medverkat på?
Måste väl säga HQ:s stämma 2010

Vad är roligast?
Att det är ett projekt där man kommer de olika bolagen och bolagsorganen väldigt nära och arbetar tillsammans som ett team. Vår uppgift som konsulter är att underlätta för bolagen genom att avlasta dem i en period där de har fullt upp med både Q4-rapport och årsredovisningsarbete.

Jag hjälper alla olika typer av bolag av skilda storlekar. Det största bolag vars bolagsstämma jag projektlett är TeliaSoneras. Jag brukar nämna den när någon undrar om man verkligen kan sin sak.

Alla stämmor är rätt lika varandra eftersom de till stor del styrs av samma regelverk. Man ska dock förstå att en mindre stämma ibland kan vara svårare att projektleda än en större stämma. Det som skiljer en stor från en mindre stämma är att de är dubbelspråkiga, att fler krav ställs enligt börsregler och att det oftast är fler personer inblandade. Jag hanterar uppåt tio stora stämmor och därutöver flera mindre stämmor varje år. Det gäller att ha ett bra stämmoteam runt sig för att det ska fungera och jag jobbar mycket med kalenderinbjudningar. Nästan så att alla blir lite galna på mig här på byrån. Vi har arbetat fram ett bra strukturmaterial på byrån och genom olika workshops också arbetat fram ett effektivt och roligt sätt att arbeta med stämmor tillsammans. Jag tycker att man kan vara kaxig och säga att en stämma med hjälp av WA:s stämmoteam blir en fantastisk stämma!

Vill du komma i kontakt med Victoria? Maila gärna Victoria Skoglund
Vill du veta mer om oss? Läs mer om våra  verksamhetsområden

Aktuellt